Hoe moet je een online platform opzetten?

Een online platform kan heel interessant zijn als je bijvoorbeeld klanten, zakenrelaties, patiënten of opdrachtgevers beter wil faciliteren. Het online platform is bedoeld om met elkaar te communiceren en om samen te werken en je kunt er dus enorm veel tijd en dus ook geld mee besparen. Maar een online platform opzetten is niet binnen een dag gedaan. Het kost eerst tijd, geld en energie voordat je met een platform aan de slag kan gaan. In onze blog geven we handige tips en trucs over hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Toets je ideeën

Voordat je ook maar een knaak (excuses, euro) uitgeeft, is het belangrijk om eerst te toetsen of je ideeën wel een bestaansrecht hebben. Hebben jouw gebruikers er behoefte aan en heb je voldoende mogelijkheden om je platform aan de man te brengen. Dit is de eerste en zeer waardevolle stap als je nadenkt over een online platform opzetten.

Schakel hulp in bij een online platform opzetten

Je hebt een idee, maar het idee moet worden uitgewerkt naar een levensvatbaar product. Nu zijn er genoeg mensen in je omgeving die misschien wel oren hebben naar het ontwikkelen van jouw online platform, maar een online platform opzetten vergt veel kennis, tijd en energie. Dus je kunt het beste een expert inschakelen die je inhuurt om de klus te klaren.

Zorg voor voldoende budget

Je hebt ook flink wat budget nodig voor het opzetten van een online platform. Het platform is niet binnen een dag gebouwd. Ook niet in een week of een maand. Afhankelijk van wat je wensen zijn en waar het platform aan moet voldoen. Het ontwikkelen kost tijd en geld en soms zijn bepaalde ontwikkelingen niet voldoende om het product naar een live omgeving over te zetten. Dat betekent dat het werk opnieuw en anders moet worden gedaan. Dus dat kost ook weer meer tijd en dus ook geld.

Zorg voor een duidelijke planning bij een online platform opzetten

Een duidelijke planning is dan ook de sleutel tot het succes, maar de expert die je inhuurt zal het maken van een planning voor zijn rekening nemen en het complete proces met je afstemmen. Het is wel belangrijk om keuzes te maken. De truc is om niet al je ideeën in een keer te laten ontwikkelen, maar om lean te werken. Zo bouw je stap voor stap aan een goed product en zorg je ervoor dat de ontwikkelingen niet vastlopen. Een online platform opzetten is eigenlijk altijd gaande, want een product evolueert door de jaren heen.

Haal het net op

Na een online platform opzetten is het nog niet gedaan met de klus, want je kunt niet achterover leunen en hopen dat alles loopt zoals het loopt. Nee, je moet regelmatig het net ophalen bij je gebruikers. Werkt het platform naar wens, zijn er behoeften waarin je moet voldoen en kun je het online platform verder optimaliseren? Nadat jouw product live is gegaan, is het dus belangrijk om te blijven investeren. Zowel jouw tijd, geld als energie. Dan weet je zeker dat het online platform succesvol is en dat ook blijft.

Slimme oplossingen voor een digitale transformatie vinden? HybrIT!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.