Gamification is het toepassen van gaming en gametechnieken in een omgeving die eigenlijk niks te maken heeft met gamen. Bij gamification worden spelelementen ingezet om gebruikers te motiveren. Bij gamification staat het stimuleren van bepaald gedrag centraal. Gamification kan op verschillende manieren worden ingezet. In dit artikel vertellen we je er alles over.
Wat is gamification?
Gamification is dus het toepassen van speltechnieken in een omgeving die eigenlijk niets met games te maken heeft. Het principe van gamification is niet nieuw, we spelen namelijk al eeuwenlang spelletjes. Tegenwoordig zijn dit vooral videogames, waarin we ervaren hoe effectief games zijn in het verleiden, motiveren en binden van spelers. Bij gamification staat het beïnvloeden en stimuleren van bepaald gedrag centraal. Dit wordt gedaan door in te spelen op de intrinsieke motivatie van mensen. Wil je meer weten over gamification? Neem dan eens een kijkje op https://stickylock.com/gamification/.
Hoe wordt gamification ingezet?
Je kunt de motivatie van mensen op verschillende manieren beïnvloeden met gamification. Punten en badges zijn vaak een belangrijk onderdeel binnen een gamification systeem. Belonen met punten of badges zorgt ervoor dat mensen gedrag zullen herhalen. Zo kan het gedrag van mensen beïnvloed worden door gamification. Daarnaast geeft gamification mensen een doel om naartoe te werken. Zodra mensen energie in een systeem stoppen en resultaat boeken, zal het verlangen naar meer ontstaan. Hierdoor zal resultaat in een vroeg stadium van gamification de motivatie van mensen stimuleren, waardoor er nog grotere resultaten behaald zullen worden.
Gamification toepassen in de praktijk
Er zijn verschillende manieren waarop gamification ingezet kan worden in marketinguitingen van een bedrijf. Hieronder geven we een paar voorbeelden, maar de mogelijkheden zijn oneindig.
- Klantencommunity beïnvloeden. Je kunt door middel van punten, badges en beoordelingen deelnemers van een klantencommunity stimuleren.
- Partnerprogramma’s. Beloon je partners met punten en zorg dat ze deze punten uiteindelijk kunnen inruilen voor cadeau’s, uitjes of een hogere commissie. Denk bijvoorbeeld aan een uitdaging als een half jaar geen klachten ontvangen. Wanneer een partner dit doel behaald, krijgt de partner punten. Bij een bepaald aantal punten krijgt hij/zij een beloning. Op die manier stimuleer je het behalen van doelen.
Gamebeleving op je website. Ook op je website kun je gebruik maken van gamification. Verzin een manier waarop een bezoeker een ebook, webinar, of gratis advies kan vrijspelen. Geef de bezoekers van je site een missie of doel en zorg dat ze vermaakt worden.