De pro’s en cons van conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie is een marketing proces dat door bedrijven wordt gebruikt om hun landing-page te verbeteren met als gevolg het verhogen van de conversie-rate. Dit betekend dat een bedrijf meer leads, verkopen en dus uiteindelijk meer inkomen genereert. Hoewel CRO door elk bedrijf in onze huidige tijd wordt gebruikt om bezoekers naar klanten veranderen, zijn er ook een aantal factoren die je moet overwegen wanneer je besluit om jouw website en landing page te optimaliseren. In dit artikel bekijken we de voordelen en nadelen die verbonden zijn aan conversie optimalisatie en bekijken we ook waar je eventueel meer tips kan vinden om zo voldoende kennis te vergaren. 

Voordelen van conversie optimalisatie

Zoals al eerder besproken is conversie optimalisatie het proces waarbij de gebruikerservaring op een website of landingspagina geoptimaliseerd wordt om zo het aantal conversies te verhogen. Conversies betekent het veranderen van bezoekers naar daadwerkelijke klanten. Dit proces biedt vele voordelen. Zo verhoogt conversie optimalisatie de gebruikerservaring. Dit betekent dat bezoekers sneller vinden wat ze zoeken en meer geneigd zijn om een aankoop te doen. Dit betekend dus dat zij klanten worden. Daarnaast verhoogt conversie optimalisatie de conversieratio, wat betekent dat meer bezoekers effectief overgaan tot een aankoop of andere gewenste actie zoals het invullen van een formulier of downloaden van een brochure. Ook levert conversie optimalisatie meer inkomsten op, wat betekent dat bedrijven meer klanten kunnen aantrekken en hun omzet kunnen verhogen. Dit is natuurlijk het uiteindelijke doel van een bedrijf. Uiteindelijk helpt conversie optimalisatie bij het identificeren van knelpunten in de gebruikerservaring, waardoor bedrijven in staat zijn om hun website of landing page te verbeteren. Al met al is conversie optimalisatie een belangrijke maar ook goede investering voor elke onderneming. 

Nadelen

Conversie optimalisatie is een goede manier om de prestaties van een website of landing page te verbeteren, en is het eigenlijk een “must-have” voor elke onderneming. Toch heeft het ook enkele nadelen. Zo kan de focus op de conversie van klanten ertoe leiden dat de gebruikerservaring minder aandacht krijgt. Dit is kwalijk aangezien dit een cruciaal detail is. Als gevolg hiervan kunnen bezoekers zich ongemakkelijk of geïrriteerd voelen en besluiten om geen aankoop te maken of geen actie verrichten. Bovendien kan de nadruk op conversie optimalisatie leiden tot overdreven veel pop-ups, banners en andere afleidende reclames of knoppen op een website. Dit belemmert de ervaring volledig. Ten slotte kan conversie optimalisatie duur zijn omdat het regelmatige aanpassingen en analyse vereist om goed mee te gaan met de tijd. 

Meer bronnen

Het is begrijpelijk dat je als beginnend ondernemer niet gelijk weet hoe conversie optimalisatie in elkaar steekt. Gelukkig zijn er veel bronnen waar je tips voor conversie optimalisatie kunt vinden. Dingen waaronder blogs, artikelen, boeken, cursussen en conferenties kunnen elke onderneming met gezond verstand op weg helpen. Mocht je jouw bedrijf naar het volgende niveau willen tillen en ben jij opzoek naar een bedrijf met kennis van zaken, dan raden wij jou aan om even te kijken op Daar-om.nl voor de beste tips voor elke onderneming.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.